Tinas goldenblogg

Direktlänk till inlägg 22 juni 2010

Qula och jag på vår första tävling

Av Tina - 22 juni 2010 12:19

Nu är helgen i Småland över och jag måste säga att allt har fungerat väldigt bra. Vi bodde alla Höghedare på Stensö camping och vilken härlig plats! Den låg otroligt vackert precis vid vattnet men det gällde att ha hundarna kopplade för det var rådjur överallt som var mer eller mindre tama.


Anette och jag hade samling först kl 10 så vi kunde ta det lite lugnt på morgonen.  Unghundsderbyt gick av stapeln på Björnö slott och det var ett jättebra val! Bra marker i vacker omgivning, bra parkering, cafeteria och en massa trevliga människor som jobbade med tävlingen. Inte minst vädret var perfekt!


Jag, Anette och Fia gick tillsammans och vi började med ruta 2 och där hamnade markeringen i en svacka med hög vegetation. Det såg inte så svårt ut från sidan men jag hade sett flera hundar innan ha svårigheter och dra sig väldigt åt höger. Skickade Qula som direkt sprang till rätt område men sedan också drog sig till höger... Hon jobbade med väldig fart och intensitet och var snart tillbaka i rätt område och då trodde jag hon hittat den för hon studsade upp som hon brukar göra när hon tar dummien – men icke. Hjälpte henne med närssökssignal och hon fick in den. Här blev det 15 poäng. Vi startade ju sent och jag förstår nu att det var väldigt svåra vittringsförhållanden där med alla gamla nedslagsplatser.


Vid nästa ruta hamnade markeringen helt dold i högt gräs/ogräs bakom en vattensamling. Qula verkade fokuserad och ha koll när jag skickade henne men efter vattnet drog hon åt vänster istället för bara några meter rakt fram. Jag tyckte bara hon sprang omkring planlöst med hög näsa och kände inte alls igen henne men efteråt sa de som tittade på att hon följde gamla vittringar. I alla fall försökte jag styra henne, blåste stopp som hon stannade bra på men sedan gick hon ut för långt eller åt sidan. Tiden gick fort och sen sa domaren att jag fick kalla in henne = nollad…


Nästa ruta var lite liknande den innan. Hundarna var tvungna att ta sig igenom vatten för att komma till andra sidan där markeringen åter hamnade dold bland träd och vegetation. Men här blev det plåster på såren – Qula hade full koll och spikade markeringen och med snabbt upptag och full fart in fick vi 20 poäng!!! Efteråt såg jag att domaren endast gett 5 andra hundar 20 poäng så här var hon bland de sex bästa hundarna av 118 stycken! Duktig liten Qula  !!!


Därefter tog vi vattenstationen som inte var så lång men där svårigheten var att de först fick simma en bit, sedan upp på gräsmark, ut i vatten igen några meter och sedan hade markeringen hamnat bland vass på andra sidan. Qula hade full fart och full koll och tog snabbt dummien. Sedan tog hon landvägen tillbaka i sakta trav… dock bra grepp och inget rusk så vi fick endast 3 poängs avdrag = 17 poäng. Vet inte varför det gick så sakta, kanske att det var så sankt underlag för där det var fastare mark galopperade hon några steg (Bambi brukar göra så vid mjuka underlag).


Sista rutan var kanske den ”lättaste”. Markeringen hamnade i och för sig också dold men inte lika mycket och det var lättsprunget. Qula spikade markeringen och det var full fart både ut och in. Däremot vek hon på vägen hem av mot skytten, jag blåste inkallning och hon vände då direkt. Blev 2 poängs avdrag = 18 poäng.


Vad var mitt mål denna helg? Någon gång har jag svarat att inte komma sist, men det är ju inte riktigt sant, jag trodde aldrig vi skulle komma sist. Däremot var nog målet att jag skulle vara nöjd med henne och att farten skulle vara bra. Därför känns det som om målet faktiskt är uppnått, för det var endast vid vattnet som det gick sakta hem, annars var det nog ingen större skillnad på henne och syskonen.


Fast det var riktigt surt att nolla en station. Hade vi bara fått ”normalpoäng” där så hade vi hamnat på över 85 poäng, Det tråkiga/konstiga var att alla Q-syskonen nollade varsin station (olika) så att istället för att ha poäng mellan 66-73 hade vi kunnat vara mycket högre upp i resultatlistan allihopa.


Men att få 70 poäng med en nollad station är jag ändå nöjd med! 

 
 
Jörgen och Macko

Jörgen och Macko

22 juni 2010 22:39

Tycker att du har all anledning att vara nöjd! första starten och allt. Klart vi ses första helgen i Juli - det vill vi inte missa!

http://macko.guldhund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 2 juli 2012 21:23

Finaste Bambi blev bara drygt 8 år. Nu har det gått en vecka och jag ska försöka skriva om det som har hänt, att min fina Bambi är borta… det känns fortfarande helt ofattbart. Orkar inte skriva några detaljer men för ett ...

Av Tina - 6 juni 2012 20:18

  Jag skulle kunna kopiera inlägget jag skrev för ett år sedan! Världens finaste Minty är fortfarande pigg, glad och leker fortfarande med sina leksaker och har gärna dragkamp (fast nu är det mest med nykomlingen Penny).   Visst märks det at...

Av Tina - 18 april 2012 15:04

  ...fortsätter växa! Nu är de DNA-testade och därmed registrerade med namn. De lever fortfarande livets glada dagar och kommer så göra i några månader framåt. I höst börjar sedan allvaret!     Lucia       Cinna T.    ...

Av Tina - 3 april 2012 09:09


Får jag presentera - Andvikens Penny Lane !!         Mina fina busiga mjuka roliga labradorvalp som idag är 11 veckor.   Har ända sedan jag bestämde mig för att sluta träna Bambi för snart ett år sedan velat ha en hund till. Tycker det ä...

Av Tina - 22 november 2011 00:43


    Cinna 5 mån och Lucia 4 mån!  

Ovido - Quiz & Flashcards