Tinas goldenblogg

Alla inlägg under juni 2010

Av Tina - 30 juni 2010 14:59

 

G R A T T I S

 

 

 

 Q U L A   

 

 

 

 

Idag fyller världens finaste Q-unge = Qula 2 år!!!



Otroligt vad tiden går fort, det var ju bara häromdagen jag hämtade denna underbara valp!


  





Av Tina - 29 juni 2010 22:27

Stackars Axel går helt ensam i hagen sedan igår, ensam inte bara där utan ensam även i stallet. Som tur är är han väldigt cool av sig så det går bra.


Förklaringen är att vi igår åkte iväg med båda stona för betäckning!!! Så om allt går vägen kommer vi ha två föl gående här nästa år!!!


Luna kommer att betäckas med en av våra absoluta favorithingstar, en som både varit bäst i världen, har ett enastående psyke, är otroligt snygg och inte minst pappa till året vinnare av elitloppet!!! Dvs Scarlet Knight:

  


Briza kommer kanske även hon betäckas med Scarlet, annars så så blir det med fina Super Photo Kosmos:


Nu gäller det bara att de ska bli brunstiga och sedan dräktiga...


Tog även en bild på en annan avelshingst som stod på stuteriet, han är lite äldre men så söt - Tap In:

  

Av Tina - 27 juni 2010 00:10

På förmiddagen fixade jag en del i trädgården varvat med fika och läsning på verandan! Hann med en stavpromenad med hundarna och återigen såg jag en huggorm. Hatar hatar hatar hatar hatar hatar hatar dom!!!! Som tur var hann jag med att stoppa hundarna från att gå fram.


Resten av midsommaren firades hos Monica, Ola och Joel


       


och som vanligt hade vi jättetrevligt! Med var även Kicki, Lisa, Peter, Lotta, Calle, Ingela, Kent och Mackan.


Vi har knytis och oj vad mycket gott vi ätit! Vi började med en sen sill-lunch och sedan blev det tävlingar/lekar som Calle varje midsommar ordnar på största allvar.

  


Vi delades upp i tre lag och det var en mängd olika tävlingar, säkert över 10 stycken, och den ena tokigare än den andra. Herregud vad vi skrattade, inte konstigt att många av mina kort blev lite oskarpa....






               



Självklart tillhörde jag tillsammans med Lotta, Ola och Kent det vinnande laget!!!


En härlig dag avslutades med grillning av både älg, kýckling och fläskkött. Lisas supergoda hemgjorda glass med maräng och jordgubbar är en tradition som jag aldrig vill sluta med!


  


Hundarna minglade med Monikas, Kickis och Lottas och sammanlagt var det 11 hundar som sprang omkring. Qula hittade en själsfrände i Rut:


    

Av Tina - 26 juni 2010 15:29

En era som går i graven... Lite så känns det för på måndag har vi inte någon fast telefoni längre...


Har beställt modem och har nu precis kopplat in mobilt bredband. Var förberedd på att det skulle krångla lite vid installationen men icke - allt gick hur lätt som helst.


Nu testar jag att sitta på verandan och blogga vilket känns lyxigt på något sätt!


Hade en jättetrevlig midsommar med sol, sill, lekar och grillning hos Monica och Ola, bilder kommer senare. Nu väntar en cykeltur med hundarna och sedan ska vi ner till grannen och äta kräftor  ! Vilken härlig början på semestern!!!

Av Tina - 24 juni 2010 18:07

 

S E M E S T E R!!!!

 

 

 

 

 

Av Tina - 22 juni 2010 12:19

Nu är helgen i Småland över och jag måste säga att allt har fungerat väldigt bra. Vi bodde alla Höghedare på Stensö camping och vilken härlig plats! Den låg otroligt vackert precis vid vattnet men det gällde att ha hundarna kopplade för det var rådjur överallt som var mer eller mindre tama.


Anette och jag hade samling först kl 10 så vi kunde ta det lite lugnt på morgonen.  Unghundsderbyt gick av stapeln på Björnö slott och det var ett jättebra val! Bra marker i vacker omgivning, bra parkering, cafeteria och en massa trevliga människor som jobbade med tävlingen. Inte minst vädret var perfekt!


Jag, Anette och Fia gick tillsammans och vi började med ruta 2 och där hamnade markeringen i en svacka med hög vegetation. Det såg inte så svårt ut från sidan men jag hade sett flera hundar innan ha svårigheter och dra sig väldigt åt höger. Skickade Qula som direkt sprang till rätt område men sedan också drog sig till höger... Hon jobbade med väldig fart och intensitet och var snart tillbaka i rätt område och då trodde jag hon hittat den för hon studsade upp som hon brukar göra när hon tar dummien – men icke. Hjälpte henne med närssökssignal och hon fick in den. Här blev det 15 poäng. Vi startade ju sent och jag förstår nu att det var väldigt svåra vittringsförhållanden där med alla gamla nedslagsplatser.


Vid nästa ruta hamnade markeringen helt dold i högt gräs/ogräs bakom en vattensamling. Qula verkade fokuserad och ha koll när jag skickade henne men efter vattnet drog hon åt vänster istället för bara några meter rakt fram. Jag tyckte bara hon sprang omkring planlöst med hög näsa och kände inte alls igen henne men efteråt sa de som tittade på att hon följde gamla vittringar. I alla fall försökte jag styra henne, blåste stopp som hon stannade bra på men sedan gick hon ut för långt eller åt sidan. Tiden gick fort och sen sa domaren att jag fick kalla in henne = nollad…


Nästa ruta var lite liknande den innan. Hundarna var tvungna att ta sig igenom vatten för att komma till andra sidan där markeringen åter hamnade dold bland träd och vegetation. Men här blev det plåster på såren – Qula hade full koll och spikade markeringen och med snabbt upptag och full fart in fick vi 20 poäng!!! Efteråt såg jag att domaren endast gett 5 andra hundar 20 poäng så här var hon bland de sex bästa hundarna av 118 stycken! Duktig liten Qula  !!!


Därefter tog vi vattenstationen som inte var så lång men där svårigheten var att de först fick simma en bit, sedan upp på gräsmark, ut i vatten igen några meter och sedan hade markeringen hamnat bland vass på andra sidan. Qula hade full fart och full koll och tog snabbt dummien. Sedan tog hon landvägen tillbaka i sakta trav… dock bra grepp och inget rusk så vi fick endast 3 poängs avdrag = 17 poäng. Vet inte varför det gick så sakta, kanske att det var så sankt underlag för där det var fastare mark galopperade hon några steg (Bambi brukar göra så vid mjuka underlag).


Sista rutan var kanske den ”lättaste”. Markeringen hamnade i och för sig också dold men inte lika mycket och det var lättsprunget. Qula spikade markeringen och det var full fart både ut och in. Däremot vek hon på vägen hem av mot skytten, jag blåste inkallning och hon vände då direkt. Blev 2 poängs avdrag = 18 poäng.


Vad var mitt mål denna helg? Någon gång har jag svarat att inte komma sist, men det är ju inte riktigt sant, jag trodde aldrig vi skulle komma sist. Däremot var nog målet att jag skulle vara nöjd med henne och att farten skulle vara bra. Därför känns det som om målet faktiskt är uppnått, för det var endast vid vattnet som det gick sakta hem, annars var det nog ingen större skillnad på henne och syskonen.


Fast det var riktigt surt att nolla en station. Hade vi bara fått ”normalpoäng” där så hade vi hamnat på över 85 poäng, Det tråkiga/konstiga var att alla Q-syskonen nollade varsin station (olika) så att istället för att ha poäng mellan 66-73 hade vi kunnat vara mycket högre upp i resultatlistan allihopa.


Men att få 70 poäng med en nollad station är jag ändå nöjd med! 

Av Tina - 17 juni 2010 15:31

Brrrr - läskigt.... men det blir unghundsderby i helgen! Pga krånglande bil och att då köra ensam i nära 100 mil har gjort att det känts högst osäkert om det skulle bli något över huvud taget. Men nu har det ordnat sig tack vare snälla Q-syskons mattar och hussar - tack Anette och Martin!!!


Tränade tillsammans med Lasse, Cilla och Martin igår och vi drillade hundarna i svår terräng med markeringar. Det var över djupa dydiken inne i skogen samt ute på ett kalhygge där alla markeringar var mer eller mindre knepiga med dolda nedslag.


Det var som sagt svåra markeringar men jag tycker det gick bra och jag är glad över min Q-unge! Men vad svårt det är att stå och vänta när terrängen gör så att man inte ens ser var hunden är - hur ska man då kunna hjälpa till?


Undrar hur svårt det blir i helgen...


Här några gamla bilder på Qula

  


  





Av Tina - 14 juni 2010 23:12

Var till Monica egentligen av andra skäl men ville passa på att få några markeringar till Q i annat vatten så det blev träning ändå. Är själv opigg för dagen och kände egentligen inte för att träna... men det blev riktigt kul !!!


Vi gick i fårhagen mot vattnet och kastade markeringar åt varandra. På de flesta markeringarna såg Q kastet men nedslaget var helt dolt - ändå hittade hon dem snabbt varje gång. Farten och greppet var bra! På vattnet skickade jag henne uppifrån ett berg, ena markeringen blev dold och hamnade dessutom i vassen, den andra var längre och hamnade ute bland näckrosorna - båda kom in snabbt! 

Jättenöjd med Quling idag! Den sista avlämningen var dock inte perfekt (måste dämpa alla superlativer)...


Om det nu blir att jag åker till unghundsderbyt kanske vi inte ska träna mera  i veckan, bättre genrep än så här kan vi nog inte ha...


Äntligen fått in bilderna från Rom. Här Colosseum:



  

Ovido - Quiz & Flashcards