Tinas goldenblogg

Alla inlägg under augusti 2009

Av Tina - 31 augusti 2009 20:23

Qula har blivit ormbiten! Det hände i lördags och bettet tog någonstans på nosen. Det svullnade upp väldigt snabbt så det vara bara att sätta sig i bilen och åka till Ultuna djursjukhus. Vi har nog tur som har akutdjursjukhus på så pass nära håll men i lördags tog de 45 minutrarna ändå väldigt lång tid... Efter ett tag lät det lite när hon andades och då blev jag verkligen orolig, tänk om det börjat svullna i luftvägarna. Men så var inte fallet utan det var nog mest stress och smärta som gjorde att hon lät för så fort hon fick smärtstillande lugnade det ner sig. Hon fick stanna ett dygn på Ultuna med dropp och smärtstillande samt fortlöpande kontroller på hjärta och blodprover. Hon är nu hemma och faktiskt väldigt pigg. Svullnaden har inte gått tillbaka helt men på god väg. Nu är det viktigt att hon ska hålla sig lugnt i fyra veckor(!) med endast korta rastningar i koppel. Hon är redan så pigg att hon inte kan vara i samma rum som de andra hundarna för då ska hon bara leka. Stackars lilla Q som ska vara i stillhet så länge - ha så mycket energi och inte fatta varför det inte blir några roliga promenader och träningar...

Älskar sommaren men den vore fantastiskt mycket bättre utan ormar och fästingar.

Här kommer en bild tagen bara för någon vecka sedan på glada friska hundar med Qula i täten!

Av Tina - 25 augusti 2009 23:21

Sedan förra inlägget har jag och Ulla tränat vatten med Bambi och Mac ytterligare två gånger. Första gången var vi på samma ställe som sist och båda två löste sina dirigeringar plättlätt. Börjar de känna till detta ställe och vatten för bra?? OK sagt och gjort, vi lånade en grannes båtplats och båt och i söndags blev det träning på annan plats. Det var tät vass vid kanterna, lite glesare vass mitt i plus näckrosor lite överallt och en bra bit ut fanns det gruppvis lite tätare vass där vi kunde lägga dirigeringarna. Svårt att gissa avståndet men det kändes långt..., längre än vi provat tidigare...

Mac började och jobbade på bra, fick lite hjälp vid en av dirigeringarna. När det var Bambis tur tänkte jag först fega lite och inte lägga ut dirigeringen i vassdungen som var längst ut men Ulla fick mig på andra tankar. Tur var det för Bambi löste det hur bra som helst, bara simmade på och tog mina tecken så att hon snabbt hittade båda dirigeringarna! Är knappt så jag fattar det! Har det lossnat för henne/oss på vatten – ska jag våga anmäla till prov... Får se men på torsdag är det dags för ny träning!

Efter träningen gick sambon, Qula och jag ut i skogen och letade efter skogens gula guld – kantareller! Här en bild på resultatet!!!

Liten Q har tappat så mycket päls att man ibland tror att det hamnat en liten jaktlabbe bland de andra.

Av Tina - 19 augusti 2009 22:02

Efter jobbet idag träffades jag och Ulla för att träna. Vi började med att ta oss till sjön Gisen för vattenträning, det är verkligen bra att ha tillgång till båt och alla markeringarna och linjetagen var idag på rejäla avstånd. Bambi fick börja med markeringar, först en enkel och sedan en dubbelmarkering där den först kastade var helt dold bakom vassen. Sedan fick Mac några långa linjetag, först rakt ut och därefter två i vinkel åt vardera håll och som vanligt nu för tiden gjorde han det utmärkt! Därefter var det Bambis tur att få ett linjetag rakt ut som hon klarade utan vidare. Sedan fick hon en dirigering som låg en bra bit ut till vänster och helt dold bakom vassen. Fick där chansen att dirigera henne eftersom jag skickade henne rakt ut och sedan i höjd med dummien blåste ett stopp och skickade henne till vänster och hon gjorde det klockrent!! Detta var nog hennes bästa vattenarbete nånsin och förutom en tvekan en gång precis vid vattenbrynet var det inte en ansats till att vända hemåt när hon väl var i vattnet.


Efter vattnet åkte vi till Kristineholm där jag hämtade upp Qula och sedan fortsatte vi ut i kohagen för vidare träning. Bambi fick en blind dirigering men i övrigt använde vi oss av ett par målområden att skicka till samt markeringar av varierande svårighetsgrad. Qula var riktigt laddad idag och var som en liten kanonkula - det var full fart ut och även in!!!


Sammantaget jättenöjd med båda hundarna idag!

Av Tina - 18 augusti 2009 22:37

I fredags förmiddag kom Martin hit och både han och jag hade passat på att tina upp lite fåglar. Vi tränade hela passet med bara fåglar, mycket nyttigt för våra Q-syskon!


På eftermiddagen bar det sedan av ut till Stockholms skärgård med tre arbetskamrat där en av dem har en egen ö (!) tillsammans med sin släkt!  Det regnade, åskade och blixtrade under kvällen (var som ett skådespel att titta över havet och se ljusskenen av blixtrarna på håll - helt fantastiskt!). På morgonen vaknade vi till ett underbart sensommarväder med strålande sol och detta är utsikten från verandan.

Vi har solat, badat, ätit och druckit gott samt inte minst skrattat massor! Vilken perfekt avslutning på semestern!


Qulas fukteksem blir sakta bättre och hon verkar själv inte besväras alls av det utan är pigg, glad och busig.  

Av Tina - 13 augusti 2009 09:03

I tisdagskväll var jag ute och tränade med hundarna, la bland annat ett sök till Qula vilket jag inte gjort mer än ett par gånger tidigare. La ut 4 apporter och hon tog in 3 stycken på bra sätt. Det var rätt högt gräs och hon fick jobba på ett tag för att hitta den tredje så då "fegade" jag lite och lät Bambi ta in den sista. Med Bambi tränade jag linjetag där hon hon skulle ta sig över ett dike och upp i en skogsbacke. Sedan blev det även lite markeringsjobb för båda två. Qula var då hur pigg som helst MEN på onsdagmorgonen märkte jag direkt att något var annorlunda. Hon kliade sig på halsen och när jag tittade närmare såg jag att hon fått fukteksem. Såå himla tråkigt.... Hon har ju hela sommaren varit ner i alla diken, pölar och sjöar hon sett vid våra promenader men fick detta först efter att hon varit med till havet och badat i saltvatten. Är det bara en tillfällighet? Nu är det behandling och tratt som gäller. Hon var lite olycklig över tratten först men nu hindrar det ingenting - inte ens att busa med syrran!

Av Tina - 9 augusti 2009 18:16

Kanonväder idag igen och det måste utnyttjas. Packade bilen med bra bok, något gott att äta och Qula och sedan åkte vi ut till havet. Här är en som i allafall älskar vatten!!!

Av Tina - 9 augusti 2009 18:01

04.30 lördag morgon ringde väckarklockan och sedan var det bara att ge sig iväg in på en tvåtimmars bilfärd till Ängsö, Västerås.  Jag måste börja med att säga att jag tycker årets WT på Goldenspecialen var mycket bra arrangerat med bra information, tydliga skyltning, bra parkering m m. Verkligen jättebra! Även föredömligt snabba med resultat och bilder på hemsidan!

Jag hade sällskap runt WT-rutorna med  Hanna som har Bambis kullbror Dino som också går i öppen klass.  Även Sofia och Lena som tävlat i nybörjarklass  dagen innan (med bra resultat!) var med runt banan. 

Vi började med ruta 2 som var en dubbelmarkering ute i skogen där markeringarna hamnade på linje.  Egentligen en uppgift som Bambi ska klara av rätt bra men det var något som påverkade och störde henne och hon hade inte alls samma fart hon brukar ha. Det såg nästan ut som hon tyckte att det var läskigt att vara där... När jag skickade henne på första markerigen tog hon en omväg fram till markeringen som låg längst bort, kom rätt långsamt tillbaka och valde även då en knasig väg. På nästa fick jag styra henne en del så på denna station fick vi endast 12 poäng.

Därefter valde vi att gå till ruta 1 som var en dubbelstation, en walk-up med markering och dirigering. Den såg ursvår ut, var belägen ute på ett fält med högt högt gräs mitt i den gassande solen där hundarna fick jobba ordentligt. Vi hann titta på några hundar innan det var vår tur och det såg verkligen tufft ut och jag var inte så lite spänd när jag och Hanna gick ut i par på denna station. Jag blev lottad att skicka som nr 2, Bambi var nu riktigt taggad så vid hennes markering var det full fart ut. Då det var svårmarkerat i detta höga gräs var hon på väg att springa förbi dummyn men jag hann med att blåsa ett stopp och hon stannade på en gång, jag gav närsökssignal och hon tog direkt ner huvudet och började jobba. Hittade snabbt dummyn och sedan var det full fart in. Kul! Fick 19 poäng där. På dirigeringen skulle jag skicka Bambi snett till vänster över fältet, upp i en skogsbacke och där bakom ett stenröse skulle dummyn ligga. Bambi gick ut bra men drog sig för långt till höger, fick blåsa stopp ett par gånger och skicka vänster innan hon hittade dummyn. Fick 16 poäng här men jag var verkligen nöjd med henne för hon lyssnade och tog mina signaler och tecken varje gång. Duktiga Bambi!!

Sedan blev det ruta  4, som var dubbelmarkering på vatten. Det var en kanal med vass på båda sidor och man fick skicka hunden en bra bit upp på land. Ett skott och sedan kast där dummyn landade längst bort i kanalen, därefter nytt skott och en dummy som landade närmare land men i vasskanten på vänster sida. Bambi gick i bra, simmade på och det såg ut som hon hade fokus på dummyn längst bort när hon fick vittring på den som låg till vänster och istället tog den. Därför trodde jag faktiskt att hon skulle gå när jag skickade henne nästa gång. Men icke... det blev istället stopp vid vattenkanten, fick i henne i vattnet ett par gånger men hon vände snabbt och gick upp igen. Det här är ju ett känt problem för oss men icke desto mindre tråkigt idag då vi nu nollade denna station. Detta var vi förvisso inte ensamma om, tydligen nollades 17 hundar här, en riktigt skräckruta...

Sista rutan var nr 3 som var en dubbelmarkering i skogen. Först en markering som inte var så lång, därefter fokus åt ett annat håll till den andra markeringen som kastades från väldigt långt håll och där kastaren nästan var helt dold. Dummyn hamnade långt bort på en kulle. Bambi stack iväg med god fart men gick lite för långt och fick jobba sig tillbaka. Andra markeringen hade hon full koll på och vi fick 17 poäng här.

Sammanlagt fick vi 64 poäng och ett andrapris. Hanna och Dino fick 65 poäng så syskonen följdes verkligen åt!

Av Tina - 7 augusti 2009 20:49

Så var debuten avklarad för Axel och han blev 5:a i ett lopp med 15 hästar. Han skötte sig bra och vi är såklart jättenöjda!


I morgon blir det tidig avfärd för mig och Bambi då vi ska till Goldenspecialen. Också spännande...

Ovido - Quiz & Flashcards