Tinas goldenblogg

Alla inlägg under oktober 2009

Av Tina - 19 oktober 2009 13:00

Datakillen ringde sent fredageftermiddag och nu är nya budet att han ska ringa måndageftermiddag (idag) och lämna ett kostnadsförslag. Undrar om jag vågar tro på det...



Igår var Martin här och vi tränade alla hundarna, dvs Bambi, Qula, Qupido och Julle. Vi hade sån tur att solen började skina så det blev riktigt varmt. Vi körde bara med vilt, hade två änder, en mås och en kråka. Började med att hundarna fick se att vi la ut ett par vilt i skogsbrynet, därefter backade vi så att hunden skickades över ett brett dike men innan de fick gå på linjemarkeringen kastades en markering över en stenmur. Qula klarade det bra och det gick lite fort in som ut.


Var så himla kul idag att hon idag hade jättebra fart under hela träningen!!!


Vi kastade sedan lite markeringar åt varandra över muren. Därefter la vi ut ett sök med de 4 fåglarna och började lägga ut dem rätt långt bort så det blev en lång startsträcka. Bambi började och det var förstås inga problem för henne. Med Qula känns det nu som att 25-öringen ramlat ner! De första tre gick väldigt snabbt, när det var en kvar fick hon ett stopp efter 10-15 meter och började nosa i gräset (där vi hade lagt ut linjetagen tidigare). Tog in henne och skickade igen - och då sprang hon ut i rätt område och fick in den sista. Kul! Sedan avslutade vi med att Martin la en dirigering till Bambi som var riktigt riktigt lång (längsta hittills för Bambi). Den gick rätt över fältet bort mot ån men det var en skogsdunge på hö sida som drog ordentligt. Tidigare har jag ofta lagt dirigeringerna mot något, sten el träd el något liknande, och jag har börjat märka att Bambi gärna själv tar sikte mot det som finns i riktningen så det här var en riktigt bra övning. Hon gick snett in mot träden så jag tog tillbaka henne en gång, andra gången gick hon också åt det hållet men då stoppade jag och fick iväg henne rätt och fågeln kom in!  Som sagt kul träning och det kändes bra med båda hundarna!


Lägger ut ett par höstbilder jag tog för en tid sedan!


 


  



Av Tina - 16 oktober 2009 16:26

Nu lämnar jag snart jobbet och passar på att snabb-blogga lite innan Skrattande!


Börjar lessna på datakillen... Skulle ta cirka 14 dgr och det var i tisdags, ringde upp honom i onsdags men då var han upptagen men skulle ringa upp mig. Har väntat, väntat och väntat men inte har han ringt Skrikandes.


Ringde upp igen sen fredageftermiddagen, han bad om ursäkt och ville ringa upp mig om en timma - och den har snart gått...


Vill ju i allafall veta om den går att laga.


I allafall regnet öser ner och jag ska snart gå hem. Trevlig helg på Er som tittar in här!

Av Tina - 12 oktober 2009 16:19

I lördags ordnade flatklubben WT i Fjällnora. När anmälningarna skulle göras var Qula precis ormbiten och eftersom jag inte visste hur det skulle gå ville jag förstås inte anmäla henne. Med Bambi tyckte jag då att det räckte med WT... och anmälde inte heller henne... och när det sedan närmade sig ångrade jag mig förstås...

- Vad himla seg jag är när det gäller anmälningar, nästa år måste det bli en bättring!!!!


Men det var fint väder i lördags så jag och Karin åkte dit en kortare stund för att passivitetsträna Qula och Cash, fika i solen och heja lite på träningskamrater.


När vi sedan var vid walk-up-stationen där hundarna gick i par fattades det en hund och snabbt erbjöd jag mig som frivillig, tänkte att det kunde vara bra träning! Nybörjarhundarna skulle hämta två enkelmarkering efter en bit fotgående.


Här väntar vi att paret innan ska bli klara:



Noggranna instruktioner av domare Ulf Bergkvist:





      

Av Tina - 12 oktober 2009 08:49

Fick en bild på Qula som Karin tagit i lördags!


 


Passar även på att här säga ett stort GRATTIS till kullsyster Qata som tillsammans med matte Therese blev Ångecampenmästare i lördags!  

Av Tina - 8 oktober 2009 12:38

Telefonsamtalet från han som ska felsöka datorn lyser med sin frånvaro... Sa att det kunde dröja cirka 14 dagar så det kanske inte är så konstigt. Konstigt är det däremot att vara utan dator - blir mycket mer TV på kvällarna nu...


Helgen gick i Qulas tecken, lördagen tillbringades i skogen hos uppfödaren där nästan hela kullen med Q:n gjorde sitt MH. Gick bra och det var kul att se hur de reagerade - oftast väldigt lika. Från sommarvärme förra helgen var det på lördagen 5 minusgrader när jag åkte hemifrån så det blev fleeceunderställ och mössa på!

På söndagen var det träning med Q:na, förmiddagen tillbringades på ängarna där det var olika memoryövningar och markeringar. På eftermiddagen plockade Lasse fram vilt av olika slag och alla hundarna fick prova att ta varje sort vid markeringar. Det var första gången för Qula med hare och det gick bra, verkar som om hon är spontan med allt vilt Glad! Därefter blev det också ett litet sök med två vilt utlagt.


På kvällen var hon för en gångs skull väldigt trött...

Av Tina - 1 oktober 2009 16:18

Ja nu är man utan dator ett tag. Var inne med den i tisdags och reparatören uttalade sig drastiskt och sa att den håller på att dö... Han kunde inte laga eller felsöka den själv utan datorn är lämnad vidare till en firma som ska kontrollera om det överhuvudtaget går att laga och om det är vettigt kostnadsmässigt. Han sa att de här bärbara datorerna brukar ha en livslängd på cirka 3 år (!). I allafall kunde han rädda fotona som fanns på datorn och de är nu överförda till ett USB-minne.


Blir en snabblogg på jobbdatorn innan jag går hem för dagen idag.


Angående hundarna hinner jag inte med lika mycket träning eftersom det blir mörkt såpass tidigt men var igår ute och la bland annat ett sök till Qula. Hon fick sitta och titta på när jag gick ut och la söket för det känns inte som hon riktigt har fattat detta ännu. I allafall hämtade hon 3 stycken i rasande fläng innan hon på den 4:e stannade och titta på mig och undrade vad hon skulle göra. Tog det lite lugnt ett tag och skickade sedan henne igen och då var det full fart ut. Men den 5:e och sista apporten fick Bambi hämta.


Sammantaget är det i allafall mer fart på Qula nu än tidigare i somras (hoppas bara att det håller i sig och inte är en reaktion efter den långtråkiga konvalescensen). Däremot har samtidigt avlämningar blivit sämre, hon håller i men "bollar" ibland med apporten på vägen in. Nu struntar jag i det för jag vill så gärna hon ska ha den här goda farten in till mig och hoppas att det kommer att lösa sig längre fram.


Stackars Minty har fått ett sår på en baktass och har nu haft tratt i över en vecka. Står även på penicillin men det ser trögläkt ut. Hon har också börjat höra dåligt och det har kommit snabbt den sista tiden. Det så påtagligt att hon börjar bli gammal Skäms .



Ovido - Quiz & Flashcards