Tinas goldenblogg

Alla inlägg under oktober 2010

Av Tina - 30 oktober 2010 18:41


Hösten är så vacker med alla färger MEN i natt ställer vi om klockan till vintertid och det gillar jag INTE!


Mörk mörkare mörkast blir det...

Av Tina - 27 oktober 2010 12:08

Dagarna rinner iväg och det är redan onsdag... men jag tänkte skriva om helgen!


I fredags kom snön hit och vi fick nog cirka 1 dm, min nya bil fick bekänna färg och den kändes kanon !


På lördagen låg snön fortfarande kvar och det var ett riktigt grått och tråkigt väder hemma. Åkte iväg till Monica och de hade inte fått någon snö alls - konstigt när vi bara bor ett par mil ifrån varandra. Tränade hundarna och då framför allt Bambi. Det blev mest markeringar och då över diken, över högt gräs, dolda nedslag med mycket luriga siktförhållanden för hundarna men oj vad hon var duktig! Även dirigeringar gick bra!


Monica och jag tog efteråt en tur i skogen och vi hittade en massa svamp, mest rödgul trumpet men även fina gula kantereller. Otroligt svampår i år!


På söndagen åkte jag och Qula till Fia i Uppsala för träning med Q-syskonen Quake och Qupido. Vi la bland ett ett område med dummisar, gick på linje, kastade markeringar och skickade bakåt. Quling fick ett sorkstopp (blir galen på detta och det fick hon veta)! På slutet blev det även lite stadgeövningar med, hmmm, mycket lurigt kastade dummisar - tack Martin och Fia för detta !!! Men kul hade vi trots iskallt regn och goda skratt blev det också (speciellt på slutet)!

Just det ett närsök á la Fia hann vi också med!

Av Tina - 18 oktober 2010 20:32

Hundarna passar verkligen i höstfärgerna så det skulle förevigas!


Vet inte vad de fick syn på, kanske en av alla lagårdskatter, intresserade blev de i allafall...



   


... men de låg kvar och jag fick en fin höstbild!


  

Av Tina - 10 oktober 2010 10:19

Efter att jakten i tisdags avslutades fick Qula och Quake springa av sig en stund. Att de orkade efter en hel dag!


 


  


Av Tina - 10 oktober 2010 10:04

  



 

Sara med Niro + Cilla med Maybe


 

Inger med Linus


 

Fia med Quake


Jag och Qula




   

Lasse med guttaperka-bollen Millie

  

Madeleine med sin malle


  

Bambi väntar på sin tur


  

Jag skickar Qula


Quake

  Maybe

  Linus


  

 Niro


   

Ett av rådjuren som Quake hade "oturen" att råka på! Osannolikt nog hände det vid två tillfällen att det dök upp rådjur när hon skulle skickas!  


Av Tina - 6 oktober 2010 21:39

Igår, en helt vanlig tisdag i oktober, blev en helt fantastiskt rolig dag!


Cilla och Lasse som ordnar så väldigt mycket trevligt för sina valpköpare hade ordnat en rapphönsjakt som jag med mina hundar var med på. Vi träffades redan kl 9 på morgonen och höll på hela dagen i ett härligt men blåsigt höstväder. 


På förmiddagen var det 3 skyttar med Lasse som även hade med sig cockern Millie som tillsammans med Sofies cocker Kulan gick och stötte. Senare på dagen kom även Anna med sin duktiga cocker Phoebe.

 


  


 


  


På en linje bakom var vi 5 stycken med retriever, jag med Qula/Bambi, Fia med Quake, Inger med Linus, Sara med Niro och Cilla med Maybe.


  

Bilden lånad av Madeleine som var med och tittade (har en cockervalp).

 

Jag gick med Qula på förmiddagen och Bambi på eftermiddagen. Vi turades om att apportera så man visste inte hurdan apport man skulle få, ibland som ren markering, ibland stöttes det upp flera rapphöns samtidigt så då fick vi vänta och skicka mer som dirigering, ibland gick de ner i skogen och det blev mer som ett sök. På vissa ställen var det nästan meterhögt gräs och då kan jag lova att hundarna fick använda näsan!


På förmiddagen blev det inte lika mycket skjutet som på eftermiddagen och Qula fick två apporter men jag passade på att träna lite extra efteråt. Ändå mycket nyttig träning för henne med fotgående, sitta lugn vid skott, passivitet m m. I början hade jag henne kopplad men på slutet var hon lös hela tiden och det gick bra. Vid ett tillfälle vädrade hon och visade tydligt att någonting fanns i närheten, vi backade och cockern Phoebe kom dit och stötte upp en rapphöna!!




    


Bambi fick apportera desto mer och jag tror det blev 7 apporter för henne. Fick vara på henne om fotgåendet någon gång men annars var hon jätteduktig. Alert vid markeringarna men framför allt väldigt lyhörd och lydig vid dirigeringarna. Vid två tillfällen var de skammade och oj så försiktigt och fint hon kom med dem.


     



  


Hela gänget (förutom cockrarna Phoebe och Kulan) bakom de 32 skjutna rapphönsen.


Tack Cilla och Lasse och alla övriga för en mycket trevlig dag!!!


Har tagit en massa bilder och fler kommer att läggas in i nästa inlägg (vilket jag hoppas inte ska dröja så länge...)!

Ovido - Quiz & Flashcards