Tinas goldenblogg

Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Kennellägret 2010

Av Tina - 6 juli 2010 13:23

Vilken helg jag/vi haft!!! Återigen hade Cilla och Lasse ordnat en makalös helg på Kydingeholm och det ska de ha ett stort TACK för! Bra instruktörer med Lotta Treiberg, Lotte Lydeking och Monica Lindström.


Q-kullen hade i år Lotte Lydeking som instruktör och hon var kanonbra; entusiastisk, pedagogisk och uppmuntrande – ja jag tror nog att vi alla kände hos privilegierade att träna med henne hela helgen.


 


Det var gassande sol hela helgen och en bit över 30 grader så visst var det lite jobbigt för både oss och hundarna, på lördagen var vi dock på en åker med små öar av skog så då kunde vi hitta en del skugga. Lotte sa redan innan att hon skulle fokusera på oss som hundförare vilket var jättebra! Övningarna höll hög svårighetsgrad så jag har verkligen lärt mig tänja på gränserna denna helg men då Lotte var med en hela tiden och pushade aktivt hur vi skulle agera var det bara roligt att se hur hundarna till slut klarade av svårigheterna. Vi hann på lördagen med tre övningar, bl a stoppsignal och dirigeringar, och hon la upp det så att hon efter varje övning med ett ekipage gemensamt med oss andra gick igenom vad som hänt, vad som var bra, vad man kunde förbättra, hur man kunde förbättra och vi kunde då ställa frågor och ha synpunkter. Detta gjorde att man hela tiden lärde sig massor hela tiden och det enda jag önskar är att jag kunde komma ihåg allt klokt hon sa!


Qula som jag under en längre tid varit så nöjd med angående farten måste jag tyvärr säga föll tillbaka i gammal stil… jättetråkigt eftersom jag hade hoppats det var ett avslutat kapitel. Nu hjälpte Lotte mig att verkligen jobba för att få in henne i tempo (och då inte genom att stå och försöka vara ”rolig” vilket aldrig har fungerat) och det som var positivt var att hon inte gick ner sig trots långa dagar i tropisk värme utan hon var t o m ngt bättre under söndagen!



På söndagen var vi nere vid ån hela förmiddagen och tränade vatten. Det var då 33 grader och ingen möjlighet till skugga… kan lova att jag kände mig rejält mör efter ett tag… Svåra övningar även här med först en markering i ån där hunden kunde se kastet men pga all växtlighet bara höra plasket (man startade en bra bit upp på land). Därefter en markering över på andra sidan ån upp förbi en slänt och fortfarande kunde hundarna bara se själv kastet. Tycker Qula var jätteduktig här för det blev till att använda stoppsignal och UT m m och hon tog tecknen bra!


På eftermiddagen avslutades det med ett WT. En dubbelstation på vatten där Lotta Lydeking dömde och där fick vi 20 + 18 poäng.  Lotta Treiberg hade en dubbelstation med markering och linjetag i skogen och där fick vi 18 + 12 poäng (Q stannade och åt ngt intressant på linjetaget…). Lasse hade en enkelmarkering som hamnade i ett dike bakom en vassridå och där fick vi bara 8 poäng för Qula var helt övertygad om att den hamnat på fotbollsplanen på andra sidan och det tog låååång tid innan jag kunder övertyga henne om att leta i diket!  Var sammantaget ändå nöjd med henne under WT för trots att hon var såååå trött tog hon mina signaler och tecken.


Quake och Kata blev 2:a resp 4:a och hade båda över 90 poäng. Duktiga syskon!


Sen måste jag förstås nämna att den nu klassiska tävlingen mellan de olika hundkullarna som vi hade både på fredags- och lördagskvällen vanns av oss Q:are! Grym lagkänsla vi har i QUL-gänget!

 
 
Ingen bild

A-L

8 juli 2010 15:36

Vad kul att helgen blev bra! Var det några M-hundar med mattar/ hussar där?

 
Tina

Tina

8 juli 2010 20:31

A-L: Hälften av kullen var med; Mixo, Musse och Macko! Förutom träningen som var jättebra är det även så himla kul att träffa alla, att umgås och bara "prata hund"...!
Men som jag sa tidigare det skulle vara kul att träffa dig igen!!!

http://tinasgolden.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 2 juli 2012 21:23

Finaste Bambi blev bara drygt 8 år. Nu har det gått en vecka och jag ska försöka skriva om det som har hänt, att min fina Bambi är borta… det känns fortfarande helt ofattbart. Orkar inte skriva några detaljer men för ett ...

Av Tina - 6 juni 2012 20:18

  Jag skulle kunna kopiera inlägget jag skrev för ett år sedan! Världens finaste Minty är fortfarande pigg, glad och leker fortfarande med sina leksaker och har gärna dragkamp (fast nu är det mest med nykomlingen Penny).   Visst märks det at...

Av Tina - 18 april 2012 15:04

  ...fortsätter växa! Nu är de DNA-testade och därmed registrerade med namn. De lever fortfarande livets glada dagar och kommer så göra i några månader framåt. I höst börjar sedan allvaret!     Lucia       Cinna T.    ...

Av Tina - 3 april 2012 09:09


Får jag presentera - Andvikens Penny Lane !!         Mina fina busiga mjuka roliga labradorvalp som idag är 11 veckor.   Har ända sedan jag bestämde mig för att sluta träna Bambi för snart ett år sedan velat ha en hund till. Tycker det ä...

Av Tina - 22 november 2011 00:43


    Cinna 5 mån och Lucia 4 mån!  

Ovido - Quiz & Flashcards