Tinas goldenblogg

Direktlänk till inlägg 19 juli 2010

Kratte masugn, Hofors - Goldenklubbens KM

Av Tina - 19 juli 2010 22:31

Till slut, tre år efter nkl-ettan, har Bambi fått göra debut i ökl . Det skedde uppe i Hofors på Goldenklubbens KM.


Har själv tyckt att steget mellan nkl och ökl varit enormt - och då förstås speciellt vattnet. Tänkte ett tag inte åka nu heller då hon är på väg att börja löpa och inte har varit som vanligt i träningen. Bestämde mig ändå för att åka och då mest för min egen skull - att äntligen få det gjort. Jag förstod att jag skulle vara nervös men det blev faktiskt värre än jag trodde, jag mådde illa och var helt stel, stackars hund som hade mig som hundförare…  


Domare var Isac Träffe och provupplägget var roligt men inte i Bambis smak då det var väldigt mycket vattenarbete. Det började med en dubbelmarkering på land som hon spikade, därefter en relativt kort landdirigering där hon gick lite snett (följde vittringen) men lyssnade bra på mina tecken och kaninen kom ändå snabbt in.

Därefter dags för min fasa…  en jättelång vattendirigering…  har svårt att avgöra avståndet men säkert 3-4 gånger längre än landdirigeringen och längre än jag skickat henne på tidigare. MEN hon var JÄTTEDUKTIG!!!! Skickade henne lite snett för att hon skulle kunna få vittring men hon gick då lite för långt åt ”fel” håll. Lät henne simma ut i rätt avstånd för att sedan blåsa ett stopp och vinkla henne åt vänster, var rädd för att hon skulle vända och simma emot mig men hon vände åt rätt håll, simmade på, fick vittring, klev upp ön och hittade direkt truten! Var så himla lättad. Tänk att det jag varit mest rädd för klarade hon jättebra, i kritiken stod det t o m ”snabbt och effektivt”.

Därefter ett vattensök och där gjorde jag bort mig, jag skickade ut henne som på ett vanligt sök och Bambi tog då inte för sig ordentligt. Jag borde förstås ha skickat henne på linjetag till de olika öarna men så nervös som jag var hade jag inte en tanke på det. Efter ett tag jobbade hon dock upp sig (fick byta plats att skicka från) och hon tog in 5 vilt till slut. Därefter landsöket och då hade hon blivit lite trött men jobbade ändå rätt OK. Provet avslutades med en dubbel på vatten där hon spikade den första men den andra hade hon ”glömt”, hon vände och kom tillbaka men jag kunde dirigera ut henne och hon fick in den.


Vi fick ett 3-pris och det var nog söket som drog ner bedömningen. Domaren tyckte även att hon simmade långsamt och att inlevereringarna från vattnet var lite långsamma.


Jag är ändå nöjd då hon trots allt gjorde allting. Min skruttgumma och jag har till slut klarat av ett ökl-prov! Såå skönt efteråt!!!


Måste också nämna något jag blev glad över, på prisutdelningen fick jag även funktionärernas pris!  Motiveringen var att jag hade fört Bambi lugnt och tyst!!!


Vilken härlig helg det ändå varit, Sara och Inger har verkligen gjort ett enormt arbete och allting var ordnat kanonbra. På söndagen jobbade jag som funktionär på nybörjarrutan och det var också trevligt!


Grattis förstås till Dino, Qupido och Killen som tog 1-pris under helgen!

 
 
Jörgen och Macko

Jörgen och Macko

20 juli 2010 20:09

Grattis till debut i ökl!
Låter ju som en förtjänstfull insats - alla moment klarades! Bra jobbat, nästa gång går det ännu bättre!

http://macko.guldhund.se

 
Ingen bild

A-L

20 juli 2010 22:51

Debuten avklarad OCH med pris!! Det är "inte illa pinkat" ... Tvärtom!
Grattis Tina & Bambi!

 
Ingen bild

Elisabeth

21 juli 2010 08:19

Grattis till pris i Ökl och funktionärernas pris.
Bra jobbat! Tack även för ditt stöd till mig på söndagen i Nkl-rutan.
Elisabeth o Sivan (Höghedens Pomona)

 
Tina

Tina

21 juli 2010 17:54

Tack för grattis! :D

Elisabeth: Vad kul att du hittat hit. Det är alltid så kul med kommentarer! Är det hårdträning med kaniner som gäller nu ;-) ?

http://tinasgolden.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Elisabeth

22 juli 2010 07:52

Ja, nu blir det kaninträning. Jag kom med på Falu-provet 4 aug. Få se om det blir annorlunda när hon startar på hemmaplan!! Jag tror att det även var provsituationen som störde henne.

 
Ingen bild

Tina

22 juli 2010 12:41

Elisabet: Det började ju så himla bra sist. Håller tummarna för att det går bättre i Falun!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 2 juli 2012 21:23

Finaste Bambi blev bara drygt 8 år. Nu har det gått en vecka och jag ska försöka skriva om det som har hänt, att min fina Bambi är borta… det känns fortfarande helt ofattbart. Orkar inte skriva några detaljer men för ett ...

Av Tina - 6 juni 2012 20:18

  Jag skulle kunna kopiera inlägget jag skrev för ett år sedan! Världens finaste Minty är fortfarande pigg, glad och leker fortfarande med sina leksaker och har gärna dragkamp (fast nu är det mest med nykomlingen Penny).   Visst märks det at...

Av Tina - 18 april 2012 15:04

  ...fortsätter växa! Nu är de DNA-testade och därmed registrerade med namn. De lever fortfarande livets glada dagar och kommer så göra i några månader framåt. I höst börjar sedan allvaret!     Lucia       Cinna T.    ...

Av Tina - 3 april 2012 09:09


Får jag presentera - Andvikens Penny Lane !!         Mina fina busiga mjuka roliga labradorvalp som idag är 11 veckor.   Har ända sedan jag bestämde mig för att sluta träna Bambi för snart ett år sedan velat ha en hund till. Tycker det ä...

Av Tina - 22 november 2011 00:43


    Cinna 5 mån och Lucia 4 mån!  

Ovido - Quiz & Flashcards