Tinas goldenblogg

Alla inlägg den 28 mars 2010

Av Tina - 28 mars 2010 21:55

Har idag kommit igång att träna ordentligt. Ulla och jag fick leta länge innan vi hittade ett ställe där snön inte låg midjehög. Även om vägarna börjat bli snöfria är det otroligt mycket snö i övrigt… Man har väl blivit så van vid snön för när den nu börjat tryckas ihop har jag flera gånger trott att här är det väl inte så djupt – tagit ett steg och bara sjunkit ner och fått snö i stövlarna, igen…


Hundarna var duktiga men några övningar blev lite svåra och kanske la vi ribban lite för högt med tanke på hundarnas ringrost. Men vi redde upp allting, gjorde om och hundarna fick lyckas och göra det bra.


Bambi som med sina 6 år nu måste kallas rätt rutinerad gjorde och klarade det mesta hur bra som helst. Men igen blev det tydligt att närsök på avstånd måste tränas. Duktig att skicka, stoppa, korrigera och skicka igen MEN när hon är i rätt område och jag blåser söksignal söker hon för stort… Gjorde efteråt en ren närsöksövning och det fungerade då mycket bättre. Markeringarna gick bra, hon fick bl a en som hamnade i djupsnön och med hennes val av väg dit blev det riktig snöpulsning för hennes del.


Qula var jag nöjd med idag!! Lite ringrostig förstås, markeringar ska tränas massor för hon går gärna lite för långt. Idag fastnade hon också en gång vid en hög vildsvinsskit som inte gick att motstå... men det var bra tryck idag och bra avlämningar!  


Nu vill jag verkligen att snön ska försvinna!

Ovido - Quiz & Flashcards