Tinas goldenblogg

Alla inlägg under november 2009

Av Tina - 18 november 2009 20:25

Idag var det otroligt nog en förmiddag utan regn!


Här en bild på ingången till hagen. Där klafsar jag ut i mörkret varje morgon för att lägga ut hö åt hästarna.

Jag lovar - man får passa sig för att inte stövlarna ska suga fast i leran.



  


Briza och Axel har blivit vänner!


  


Efter stallgörat stack jag ut med hundarna. Började med att träna och var faktiskt lite strukturerad (!). Har märkt att Bambi slarvat lite med närsöket på slutet, t ex kan hon vid en dirigering gå spikrakt och stanna perfekt vid stoppsignalen för att sedan vid närsökssignalen börja söka för stort. Sjävklart ska jag inte skriva att Bambi börjat slarva, det är ju jag som inte hållit efter det.


Monica (bästaste vännen och duktigaste hundföraren) har alltid sagt att man ska träna närsök mycket, att det inte går att träna det för mycket, men hmm har jag lyssnat på det rådet...


Idag blev det i allafall en hel del sådan träning för både Bambi och Qula! Det gick bra och speciellt Qula hade en härlig intensitet i närsöket Skrattande!


När jag tränat färdigt och skulle hämta Minty i bilen hände något otroligt.... Solen sken några minuter!!!


Var tvungen att fota hundarna på en gång! Bambi tycker inte sådant är kul och ser rätt lidande ut.


  


Minty däremot älskar att bli fotad!


  


Qula tyckte promenaden för hur kul som helst. Vatten vatten vatten överallt! Alla diken vattenfyllda och attans om man kan lämna något utan att bada! T o m åkern var vattenfylld!


  


Efter alla illaluktande diken gick vi ner till ån så att hon fick simma sig ren!


  


Vid lunchtid kom regnet igen...    

                



Av Tina - 17 november 2009 22:37

Grått, grått, grått och åter grått....

 

När såg man solen senast? Länge sedan känns det som...

 

Med både hundar och hästar som ska ha sitt varje dag innan jag åker till jobbet så blir det tidiga morgnar. Detta är något jag blivit van vid så det är faktiskt inte så jobbigt längre. Men däremot känns det som att jag inte vaknar ordentligt på hela dagen. Är det gråvädret som gör det, att det på något sätt aldrig blir dag eftersom det är så mörkt hela hela tiden...??

 

Tungt känns det i allafall men det är klart, det finns även andra faktorer som påverkar...  

 

Tittar på lite bilder jag tagit i sommar (och längtar efter sol och värme)! Här är liten Quling med vid havet en dag tidigt i augusti. Tänk att det kan vara så skönt att tillbringa en hel dag på en hård men solvarm klippa!

 

 

Sedan hittade jag en mängd med bilder jag tog vid Erken i slutet på denna ljuvliga september som vi hade i år. Här kommer en del av dem och det är liten Q som är fotomodell ! Visst är det det sommarkänsla även på dessa?

 

  

 

  

 

  

 

  

 

 

  

  

     

 


Av Tina - 14 november 2009 19:11

Bambi  


Bambi efter en dag på jakt!

Av Tina - 10 november 2009 20:21

Väl inkomna efter först en långpromenad, sedan kvällsmat och därefter varsitt stort ben - somnade de gott tillsammans i köket.


Är de inte söta syskonen?


  

Av Tina - 10 november 2009 19:33

Usch vilka dåliga bilder det blev idag... Jättegrå dag... blixten slog på... försökte ställa in kameran på annat men då blev det bara ännu mörkare och suddigare... Tråkigt.... Var länge sedan det blev så himla dåliga bilder!


Men i allafall har lillebror Axel släppts in till sina systrar idag! Vi har provat tidigare men då har Briza varit så j-a förbannad så vi fick "rädda" honom ut ur hagen...


Idag gick det bättre - Briza var ändå lite ilsken men Luna gick emellan och motade bort henne. Så söt!

Axel var helcool och lät systrarna rusa omkring och så stod han själv stílla och åt hö!




Det gick i allafall bra och Axel kommer tycka att tillvaron är bra mycket roligare nu när han slipper gå ensam!!!


Två lyckliga hundar har jag idag - bonden har slaktat och jag har fått en påse med ben Skrattande! Qula och Bambi har nu legat ute på tomten ett par timmar och gnagt på två stora benknotor!


Minty (som faktiskt är bättre) vågade jag inte ge något ben idag då veterinären pratat mycket om att utslagen kan vara foderrelaterade och att jag inte ska ge henne något annat än den mat hon äter.


Själva blev vi också nöjda då bonden även gav oss lite ätbart (en påse med köttfärs)! Vi gjorde köttfärsbiffar med egenodlad potatis och morötter till. Mums vad gott!!!

Av Tina - 9 november 2009 18:24

Jag tycker så himla synd om min fina Minty. Först hade hon det efterhängsna såret på tassen som gjorde att hon fick ha tratt på sig i stort sett hela tiden. Detta eftersom hon inte kunde låta såret vara och samtidigt skulle det luftas för läkningens skull. När tassen äntligen började bli bra fick hon helt plötsligt utslag på huvudet som kliade våldsamt. Min tanke var först att det var något fukteksem eftersom hon varit tvungen att ha tratt så länge men veterinären trodde inte riktigt på min teori. Efter olika behandlingar som inte har hjäpt fullt ut togs prov för rävskabb som var negativt. Nu får hon ändock behandling för det eftersom provet togs något tidigt. Tratt har hon hela tiden när vi inte kan passa på henne för hon är snabb på att klia sig... Är ändå pigg och glad men nu vill jag att hon ska bli bra!!!


  


Qula och Bambi kliar sig inte och har inga som helst utslag men jag har undvikit att träffa andra hundar sista veckan. Ulla, vars hundar varit i kontakt med mina innan och inte blivit dåliga, ville träna i helgen och självklart ville även jag det.


Vi började med sökarbete och marken vi använde var inte lättillgänglig utan det var mycket sten och en del rotvältor. Var mycket nöjd med Q för hon jobbade på bra hela tiden, sista dummien var svår att hitta men hon gav sig inte utan fortsatte leta Glad! Tränade även en del markeringar och hennes avståndsbedömning är inte den bästa... Kastades markeringen upp i skogsbrynet klarade hon det jättebra, kastades de ut på ängen gick hon konstant för långt och fick jobba sig tillbaka. Men det var fart och fläkt hela träningen = kul !

Hon ser så himla rolig ut när hon tar det sista språnget mot dummien för det blir något sorts känguruhopp (ska försöka fånga det på bild). Detta hopp gör hon även vid promenader, t ex när någon av de andra hundarna stannar och luktar på något – då kastar hon sig dit och sista språnget blir det s k känguruhoppet. Det ser verkligen roligt ut!


Bambi tränades också, hon var lite seg på söket  men jobbade sedan upp sig. Gjorde för första gången en trippel åt henne och trots att det inte fanns några referenspunkter på ängen gick det snabbt och bra. Hon fick även en dirigering förbi det område vi tidigare använt för flera minnesövningar men den luringen gick hon inte på Flört!

Av Tina - 7 november 2009 09:47

  


Förutom tre hundar har vi även tre travhästar, alla syskon och egna uppfödningar.


Jag gillar närbilder och här är det Axel som är modell:


Axel


Axel i somras på Seglinge:


  



Briza på Seglinge tidigt i våras:


  




Storasyster Luna som nu lever pensionärsliv efter att ha vunnit 6 lopp i karriären:


     


  

Av Tina - 5 november 2009 19:38

  


Denna söta oskyldiga uppsyn lurar väl ingen! För visst är det Q som är min pysseldrottning!


En gammal kompis har en blogg jag brukar följa och när hon skaffade sig en ny hund i våras fick hemsidan också en meritlista av vad den lilla "pysslade" med. Kul idé! Hade Qula haft en meritlista hade den också innehållit en hel del... Mest skor (nedplockade från bordet på altanen där vi trodde de var säkra...) och blomkrukor men även lite annat smått och gott. Rabatterna och gräsmattan har också ofta och mystiskt en hel del stora hål - konstigt!


Nu är det oftast mörkt när jag kommer från jobbet och trots att jag alltid går en rejäl promenad med hundarna så har de långtråkigt på kvällarna. För mig är det värsta med vinterhalvåret inte att vädret kan vara vidrigt med kyla , regn, snö, lera m m utan just att det är så himla mörkt Rynkar på näsan.


Men i tisdags var jag ledig och passade på att träna. Bambi gjorde precis allt jag bad om och var såå duktig. Qula som jag sedan i somras prioriterat farten med var också duktig. Vid något tillfälle hittade hon något väldigt gott (!) att äta och fick ett litet avbrott annars jobbade hon på bra och allt kom in med fart och i bra grepp. Har märkt att på slutet har hon fungerat bra när vi tränat själva eller med bara någon annan hund. Är vi flera har farten varit bra men samtidigt har hon också varit okoncentrerad och därmed rätt så "fladdrig". Är himla nöjd med att farten och glädjen är där att jag inte vill säga åt henne för mycket. Svår balansgång... 



Ovido - Quiz & Flashcards