Tinas goldenblogg

Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

Träningsdag

Av Tina - 16 maj 2010 10:58

Varning för långt inlägg! Men igår hade Cilla och Lasse anordnat en träningsdag och jag har två hundar att skriva om....


Måste börja med att skriva att alla foton har Fia tagit, tack för att jag fått lov att "sno" dem!


Lasse och Cilla hade lyckats pricka in året varmaste och soligaste dag vilket gjorde den ännu bättre!


  


Det var mest Q-ungar men även Papaya och Bambi var med. Vi började på Hässelby där träningen lades upp som ett WT med markeringar på 6 stationer. I stort sett alla markeringar hade dolda nedslag, en del riktigt långa och i både upp- och nerförsbackar samt över och längs diken.


Samling vid första stationen och man söker skugga! Lite häftigt efter den här kalla våren. Bambi är i förgrunden:


  


Bambi fick en lång markering som hamnade i ett dike och den fick hon jobba ett tag för att hitta men de andra löste hon snabbt och bra.


  


Qula överraskade mig under hela dagen, saker som jag trott hon skulle göra, både bra och dåligt, blev helt tvärtom… Det visade sig mera under jaktprovet på eftermiddagen men även här. Jag trodde t ex att vattenfyllda diken skulle bli en svårighet men icke, de flög hon över och hon hade inte en tanke på att bada. Farten var jag (förstås...) lite orolig över men oj vad glad jag var över den, det var galopp in på varje!


  


Hon var stadig, gick bra fot och markerade bra. Det mindre bra var att hon vid kanske 3-4 stationer ville ta en sväng till Lasse och jag fick säga åt henne ordentligt, positivt ändå att hon kom in i galopp. Avlämningarna var bra!


    

Sammantaget mycket nöjd med förmiddagen. Kalashundar båda två!


På eftermiddagen lades träningen upp som ett jaktprov. Jag startade med Qula och det jag tänkt innan kunde bli svårt var farten och söket.


Vi började med vatten och där trodde jag hon skulle kasta sig i men icke, hon gick i lite försiktigt men utan tvekan och jag fick bägge dummysarna i hand. Resten av provet var med vilt vilket jag inte tränat alls i år (förutom hare) men som aldrig varit ett problem tidigare. Spikade markeringen, tog måsen och kom i bra fart men stannade halvvägs och rullade sig på den!!! Jag tillrättavisade henne rätt ordentligt och jag vet inte om det var det som gjorde att hon sedan på söket släppte viltet ett par meter ifrån mig. Men i övrigt  var jag toknöjd med söket!!! Gick ut i bra fart varje gång och hittade snabbt alla 6 vilt! Fick väl någon i hand men de flesta droppade hon som sagt. Vi avslutade med ett linjetag/riktat närsök och det gick bra. Ändå nöjd med henne för vilt har inte varit något problem tidigare så det känns som att det ska vi få till (tränade även med kaja och mås efteråt och då gick det bra). Hon var för övrigt inte den enda som hade problem med vilt idag men till skillnad mot de andra som kunde stå och hänga över viltet och inte ta upp det var Qula spontan i upptaget men droppade istället…


Bambi fick ett öppen klass-test. Började med en dubbelmarkering i vatten varav en var en mås. Därefter en vattendirigering (årets första) som gick jättebra!!! Hon gick bra ut, drog sig till hö men jag kunde blåsa ett stopp och vinkla upp henne rätt och hon fortsatte då rakt och fick in den. Blev verkligen jätteglad över detta!!! Hon fick sedan en dubbelmarkering  och dirigering på land som gick bra. Söket var på samma plats men alla de närmaste vilten var utlagda längre bort. Hon sökte jättebra och fick snabbt in 5 vilt. Sökte sedan länge men kom in tom och jag frågade Lasse om jag skulle fortsätta. Ja, kajan som är längst bort är HP-viltet var svaret. Skickade igen och hon gick ut långt och fick in den! Verkligen jättenöjd med henne. Kul också att Lasse tyckte att det hade varit roligt att se henne idag. Han sa även att hon hade klarat sig bra i konkurrensen på det jaktprov han hade dömt dagen innan!


Hela dagen har varit jättetrevlig med ett glatt gäng, roliga hundar, perfekt väder och bra upplagd träning.



 
 
Ingen bild

A-L

16 maj 2010 12:48

Inte behöver du varna - det är ju rolig läsning! Skriv på du bara :D

 
Ingen bild

Birgitta

16 maj 2010 19:13

Vad kul att det gick så bra att och ni hade så fint väder!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina - 2 juli 2012 21:23

Finaste Bambi blev bara drygt 8 år. Nu har det gått en vecka och jag ska försöka skriva om det som har hänt, att min fina Bambi är borta… det känns fortfarande helt ofattbart. Orkar inte skriva några detaljer men för ett ...

Av Tina - 6 juni 2012 20:18

  Jag skulle kunna kopiera inlägget jag skrev för ett år sedan! Världens finaste Minty är fortfarande pigg, glad och leker fortfarande med sina leksaker och har gärna dragkamp (fast nu är det mest med nykomlingen Penny).   Visst märks det at...

Av Tina - 18 april 2012 15:04

  ...fortsätter växa! Nu är de DNA-testade och därmed registrerade med namn. De lever fortfarande livets glada dagar och kommer så göra i några månader framåt. I höst börjar sedan allvaret!     Lucia       Cinna T.    ...

Av Tina - 3 april 2012 09:09


Får jag presentera - Andvikens Penny Lane !!         Mina fina busiga mjuka roliga labradorvalp som idag är 11 veckor.   Har ända sedan jag bestämde mig för att sluta träna Bambi för snart ett år sedan velat ha en hund till. Tycker det ä...

Av Tina - 22 november 2011 00:43


    Cinna 5 mån och Lucia 4 mån!  

Ovido - Quiz & Flashcards